Dialogs

Pirmsskolas pedagoģe: “Bērniem ir jāredz citas iespējas, kā izmantot digitālos materiālus”

No tehnoloģijām mūsdienās ir grūti aizbēgt, līdz ar to bērniem ir svarīgi parādīt, kā tās izmantot citādāk, ne tikai skatoties multiplikācijas filmas un spēlējot spēlītes. Tas ir viens no iemesliem projekta DMML (digitālo mācību materiālu un līdzekļu) izstrādei. Pirmsskolas izglītības ‘’CreaKids’’ skolotāja Santa Peipiņa dalās ar savu pieredzi materiālu izstrādē un izmantošanā.


Pastāsti mazliet par sevi. Kāda ir Tava pieredze, strādājot ar bērniem?
“CreaKids’’ sāku strādāt no 2012. gada janvāra kā palīgs, ar domu, ka pastrādāšu tikai nedaudz. Tad pagāja pāris gadi, biju pabeigusi Rīgas Tehnisko koledžu, bet sapratu, ka tomēr darbs ar bērniem ir mans aicinājums. Kļūt par pedagogu mani motivēja ‘’CreaKids’’ vadītāja Daina. Teica, ka vajag, noteikti vajag! Mana pirmā reakcija bija: ‘’Nu, nē, es? Es nebūšu pedagogs!’’ Pagāja vēl kāds laiciņš, es aizgāju pie Dainas un teicu: ‘’Zini, ko es izdarīju? Iestājos RPIVA (Rīgas pedagoģijas un izglītības vadības akadēmija).’’ Par pedagogu sāku strādāt aptuveni 2014. vai 2015. gadā. Sāku strādāt mazajā grupiņā. Un tagad jau esmu izaudzinājusi veselu grupu! Šī sanāk mana trešā, bet pirmā grupiņa, kurus varēšu palaist uz skolu!


Par ko ir DMML projekts?
DMML ir digitālie mācību materiāli un līdzekļi gan pedagogiem, gan bērniem, kas atvieglo ikdienas darbu tieši pedagogiem, un tie vairāk motivē bērnus darboties. Bērni ir ļoti ieinteresēti un viņi prasa vēl un vēl. Viņus tas ļoti ieinteresē, kaut arī tā digitālo mācību līdzekļu izmantošana ir ļoti neliela. Nav tā, ka mēs viņiem liekam spēlēt spēlītes, taču viņi redz citas iespējas, kā izmantotos digitālos materiālus.

 

Kāda bija tava loma šī projekta veidošanā?
Es biju viena no tām, kas izstrādāja materiālus un izdomāja uzdevumus bērniem. Sākumā gan bija tāds liels apjukums, kā to darīt, taču, kad sāku veidot uzdevumus, sapratu, ka tas ir kaut kas foršs un noderīgs. Protams, visvairāk noderīgs tas būs bērniem.

 

Pastāsti par vienu no uzdevumiem, kuru tu veidoji?
Viens no maniem uzdevumi ir ‘’matemātiskie ritmi’’,  kur bērniem vai pedagogiem, iegriežot “ratu”, parādās konkrēts ritms, kā bērniem ir jānostājas, izmantojot savu ķermeni. Piemēram, puisis, meitene, puisis, meitene – tas ir vieglākais līmenis. Sarežģītāks ir uzdevums, kad vienam bērnam jāstāv kā stabam (rokas un kājas taisni),  otram ir jāstāv zvaigznītes pozīcijā, un tā pamīšus. Pēdējais sarežģītības līmenis ir, kad trīs bērniem ir katram sava pozīcija un katrs ritms atkārtojas.

 

Vai visiem uzdevumiem ir trīs dažādi līmeņi?
Nē, visiem nav. Ir uzdevumi, kuriem ir tikai pirmā pakāpe, ir citi, kuriem ir otrā pakāpe. Pārsvarā dominē uzdevumi, kurus var pielāgot gan otrās, gan trešās vecumgrupas pakāpei.


Kā ir paredzēts izmantot DMML?
To var pielietot jebkurā brīdī, var skatīties pēc situācijas un improvizēt. To mierīgi var izmantot rīta aplītī kā rutīnas vingrinājumu, ko mēs arī esam jau izmēģinājuši. Manai grupiņai ļoti patīk spēle ‘’orķestris’’, kur bērniem iedala katram savu instrumentu, kurš viņiem jāattēlo brīdi, kad tiek atskaņots. Piemēram, atskaņojot klavieres un flautu, bērniem, kuriem tika iedalīti šie instrumenti, jāatveido to spēlēšana. Tāpat arī mēs izmēģinājām temperatūras mērīšanu ar emocijām. Šīs aktivitātes laikā, uzspiežot uz emocijas, bērniem jāatzīmē, kā viņi tajā brīdī jūtas. Un, manuprāt, jau vecākās grupiņas bērni spēj noteikti savas emocijas, un lielākais pluss ir tas, ka viņi jau paskaidro, kāpēc tā emocija ir izvēlēta. Piemēram, bērns ir bēdīgs nevis tāpēc, ka viņam gribas būt bēdīgam, bet viņš no rīta sastrīdējās ar mammu, tāpēc viņš jūtas noskumis. Mēs arī pārrunājam, ko mēs varētu izdarīt, lai viņa diena būtu priecīgāka. Taču pagaidām Ziemassvētku steigā nav sanācis  vēl daudz ko izmēģināt. Domāju, ka iestājoties janvārim, kad būs nedaudz mierīgāks laiks arī bērnudārzā, izmēģināsim visu kaut ko citu. Visu jauno, ko bērniem piedāvā, viņi dara ar lielu interesi un aizrautību!


Reizēm vecāki uzskata, ka tehnoloģijas bērniem, īpaši bērnudārza vecumā, nav nepieciešamas. Ko tu par to domā?
Jā, mans viedoklis ir diezgan līdzīgs, bet šo tehnoloģiju izmantošana ir nedaudz citādāka. Nav tā, ka mēs paņemam planšeti, piesēdinām bērnu pie tās un liekam viņam skatīties multfilmu vai spēlēt spēlītes. Mēs tehnoloģijas izmantojam tikai nelielā daudzumā kā palīglīdzekli, parādot bērnam, ka ir citādāka iespēja, kā to izmantot.


Kā, tavuprāt, tas uzlabos mācību procesu?
Manuprāt, tas atvieglos pedagogu darbu, jo tas neprasīs tik daudz laika sagatavoties, piemēram, tam pašam laimes ratam, ņemot vērā, ka tas jau ir planšetē, nav jāveido šabloni, jāgriež, jālīmē. Ja tas būtu jāsagatavo pašam, tas būtu ļoti laikietilpīgi. Vajadzētu daudz papīru izmantot, citus materiāli. Šādā veidā mēs varam nedaudz saudzēt arī dabu.


Vai pagaidām šobrīd vēl bērnudārzos šos līdzekļus tikai izmēģina?
Jā, tagad šie līdzekļi ir tikai izmēģinājuma līmenī, aprobācijā. Ir konkrēti bērnudārzi, kuriem ir iespēja izmēģināt, viņiem ir jāraksta atsauksmes par to, kas ir labi, ko vajadzētu uzlabot. Iespēju robežās tas viss arī tiks izlabots un uzlabots.


Vai DMML būs pieejami tikai bērnudārzos?
Nākotnē šie mācību līdzekļi būs pieejami arī vecākiem. Ir arī plānots, ja pēkšņi Covid-19 dēļ nebūs iespējams nākt uz bērnudārzu, mācību process būs attālināti, izmantojot DMML, lai vecākiem būtu iespējas darboties arī ar bērniem mājās.


Ko Tu varētu novēlēt saviem kolēģiem, kuri nākotnē savā darba procesā plāno izmantot DMML?
Es novēlu viņiem noteikti nebaidīties un izmēģināt pēc iespējas vairāk. Saprast, kas ir tas, kas bērnus visvairāk saista, kā arī sekot līdzi mūsdienu tehnoloģijām. Lai arī bērniem ir šīs iespējas un lai ir tā, ka,aizejot uz skolu, viņiem ir kaut kāds priekšstats. Man šķiet, ka mūsdienās ir grūti iztikt un izbēgt no tā. Ir jāparāda arī citi veidi, kā izmantot tehnoloģijas, ka to var darīt kopā gan ar pedagogiem, gan ar vecākiem, un ka tas ir arī aizraujoši. Galvenais – nebaidīties no jaunā un būt radošiem!

 

Raksts sagatavots projekta “Digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrāde inovatīvu pirmsskolas izglītības programmu nodrošināšanai” (Nr. 8.3.1.2/19/A/014), kas tiek īstenots no 2019. gada decembra ar Eiropas Sociālā fonda finansējumu 70% apmērā, savukārt 30% pirmsskolas izglītības iestāde “CreaKids” iegulda no saviem finanšu līdzekļiem. Projekta mērķis ir izstrādāt digitālo mācību un metodisko līdzekļa kopas pirmsskolas valodu, matemātikas, veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomās jaunā mācību satura ieviešanai jau no 2021. gada rudens.

Saistītie raksti