Speciāliste no Islandes: kā veicināt savstarpējo cieņu un empātiju?

Dialogs

Speciāliste no Islandes: kā veicināt savstarpējo cieņu un empātiju?

Savstarpēja cieņa, pozitīva attieksme un empātija gan darbiniekiem savā starpā, gan arī pret bērniem un vecākiem – tās ir lietas, kurām aktuālām būtu jābūt ikvienā pirmsskolas izglītības iestādē.

Šie ir jautājumi, par kuriem daudz domā un runā arī bērnudārzs “Creakids” Latvijā,  “Reykjakot” Islandē, kā arī “Lærningsverkstadt” Norvēģijā. Ja mēs kā pedagogi un vecāki spējam veidot dialogu, lielākais ieguvējs ir bērns.

Attiecībā uz pozitīvu komunikāciju NordPlus projektā “Atbildīgs dzīvesveids” iesaistīto valstu attieksme ir līdzīga, secina  Islandes bērnudārza pārstāve Hildura Helga Sevarsdotira (Hildur Helga Saevarsdottir). Viņa saka: “Visos bērnudārzos, kurus apmeklēju Norvēģijā un Latvijā, mēs tikām sagaidīti ar prieku un pozitīvu attieksmi. Vienmēr varēja redzēt cieņpilnu attieksmi pret bērniem, un  pozitīva bija arī komunikācija starp skolotājiem un bērniem.”

Tāpat arī visi, kuri viesojušies Islandē, vienmēr stāstījuši par to, cik laimīgi un smaidīgi ir bijuši islandieši – gan attieksmē pret viesiem, gan ikvienu bērnudārzā –  kā bērniem, tā pieaugušajiem.

Runājot par savstarpējas pozitīvas attieksmes veidošanu, Islandes bērnudārza pārstāve stāsta: “Mēs vienmēr iedrošinām sevi runāt ar bērniem lēnām, uzmanīgi un bez pārākuma. Mēs to vienmēr ņemam vērā un atgādinām sev.”

Hildura Helga Sevarsdotira atzinīgi novērtē, ka visas valstis ir vienotas darbā pie tā, lai cienītu viens otra tiesības un viedokļus. Protams, metodes un viedokļi, kā mērķi sasniegt, var būt dažādi  un atšķirīgi. Viens no Islandes bērnudārza plāniem ir nākamajos Ziemassvētkos izraudzīties konkrētu tematiku un sabiedrības grupu, piemēram, bērnus, kuriem ir nepieciešams līdzcilvēku atbalsts un palīdzēt tai, iesaistot šajā projektā arī pirmsskolas skolēnus.

Atceries!

Palīdzēšana līdzcilvēkiem, sākas ar to, kā palīdzam cits citam arī ikdienā savā bērnudārzā, savā grupiņā. Piemēram, ja kādam bērnam ir noklīdusi kāda lieta, visi kopā palīdzam to atrast. Ja nejauši apgāzies trauks un izbiruši zīmuļi, palīdzam tos salasīt. Sakot “paldies” un “lūdzu” aicinām skatīties acīs, neaizmirstam sasveicināties un atvadīties, ierodoties un dodoties prom.

Arī rotaļu veidā bērniem var mācīt un stāstīt, kāda ir atšķirība, ja esmu laipns un pieklājīgs, vai arī gluži pretēji – neapmierināts, īgns un kašķīgs. Šim mērķim var izmantot spoguli, mudinot ielūkoties tajā ar smaidīgu seju un pēc tam – ar dusmīgu un neapmierinātu. Pēcāk var jautāt un pārrunāt, ar kuru no šiem bērniem gribētos uzsākt sarunu un draudzēties.

Saistītie raksti